9 February 2021 in SEO Rapportage

Hoe jouw nieuwe website meteen laten indexeren door Google?

door Olivier Arntz 7.32 min lezen
getagd #gratis
Google indexeert je website zoals een bibliotheek

Een goede positie krijgen in de zoekresultaten van Google lijkt misschien moeilijk, maar je kan het voor jezelf en je website al een stuk gemakkelijker maken met enkele eenvoudige door Google aanbevolen stappen om zoekmachines te laten weten dat je er bent. Lees en volg de tips in dit artikel.

Hoe laat je jouw nieuwe site of blog indexeren door Google, Bing en andere zoekmachines? Wel, je hebt twee keuzes.

Je kan als een "slak" te werk gaan - achterover leunen en wachten tot het vanzelf gebeurt, maar dat kan weken of maanden duren. En zelfs dan ben je niet zeker.

Of je kan er meteen wat vaart in brengen, zodat je meer tijd en energie krijgt om de conversieratio van je website te verhogen, je aanwezigheid op sociale media te verbeteren - en natuurlijk ook interessante en nuttige inhoud te schrijven en te promoten.

Goede website content is koning.

Waarom je website indexeren?

Het spreekt voor zich dat als je wil dat je website in zoekresultaten van zoekmachines wordt weergegeven, dat deze eerst moet worden geïndexeerd door diezelfde zoekmachines.

Je wil echter niet dat je site maar één keer wordt geïndexeerd. Je wil dat de zoekmachines je site telkens opnieuw blijven indexeren.

Zoekmachines zoals Google worden niet alleen automatisch bijgewerkt.

Ze vertrouwen op zogenaamde 'spiders' (spinnen) - kleine stukjes computercode die elke zoekmachine verzendt om het web te doorzoeken of 'crawlen'. In het geval van Google noemen we die spider Googlebot.

Je wil een efficiënte en frequente crawl-snelheid van spiders.

Het is de taak van de spider om naar nieuwe dingen op internet te zoeken en de reeds eerder geïndexeerde versie van je site bij te werken. Een "nieuw ding" kan een nieuwe pagina op een bestaande site zijn, een wijziging op een bestaande pagina of een geheel nieuwe site of blog.

Zodra de spider een nieuwe site of pagina heeft gevonden, dient deze uit te zoeken waar die nieuwe site of pagina over gaat.

In de prille dagen van internet waren spiders van zoekmachines lang niet zo slim als ze nu zijn. Je kon een spider toen dwingen je pagina te indexeren en te rangschikken op basis van niets meer dan het aantal keren dat een bepaalde zoekterm ("trefwoord") op de pagina verscheen.

Meta tags zijn extra woorden en teksten die in de broncode van een website staan maar niet zichtbaar zijn voor de bezoekers.

Om inhoudelijk succes te boeken kan je vandaag niet meer vertrouwen op die oude meta tag strategieën voor zoekmachineoptimalisatie (seo).

Het zoekwoord hoefde vroeger niet eens in de hoofdtekst van de pagina zelf te staan. Veel mensen scoorden op de merknaam van hun grootste concurrent door simpelweg tientallen varianten van die merknaam in de metatags van een pagina te stoppen!

Gelukkig is dat verleden tijd voor de gebruikers van Google.

Tegenwoordig kan je voor het oneigenlijk gebruiken van zoekwoorden en meta tags strafpunten krijgen, en in elk geval geen beloning.

Meta zoekwoord tags maken helemaal geen deel meer uit van het zoekalgoritme. Er zijn nog steeds goede redenen om ze te gebruiken, maar voor zoekmachine optimalisatie spelen ze geen rol meer en hoef je ze niet te gebruiken.

Blijf je toch gebruik maken van deze oneigenlijke technieken, riskeer je zelfs dat je site helemaal uit de zoekindex wordt geweerd. Dat betekent dat je site dan zelfs helemaal niet meer wordt getoond voor de juiste zoekwoorden.

Tegenwoordig houdt Google zich veel meer bezig met de algehele gebruikerservaring op je site en de gebruikersintentie achter de zoekopdracht. Wil de gebruiker iets kopen (commerciële intentie) of iets leren (informatieve intentie)?

Zoekwoorden zijn nog steeds belangrijk, maar er zijn ook andere factoren van invloed voor een goed positie in zoekresultaten. Volgens Brian Dean van Backlinko zijn dat er 200. Deze omvatten zaken als inkomende links van hoge kwaliteit, sociale signalen (hoewel niet rechtstreeks) en geldige code op al je pagina's.

Maar dat doet er allemaal niet toe als de spiders de zoekmachines niet kunnen vertellen dat jouw pagina's er zijn, wat betekent dat ze niet in de zoekresultaten verschijnen.

Daarom is zoekmachine indexering zo belangrijk.

Indexeren is de manier waarop de spider alle gegevens van pagina's en sites verzamelt en verwerkt tijdens het doorzoeken van het web.

Regelmatig indexeren verbetert je zoekresultaten.

De spider merkt dat er nieuwe documenten en wijzigingen zijn, die vervolgens worden toegevoegd aan de doorzoekbare index die Google bijhoudt. Die pagina's worden alleen toegevoegd als ze inhoud van hoge kwaliteit bevatten en geen alarmsignalen veroorzaken door duistere dingen te doen, zoals het gebruiken van veel oneigenlijke zoekwoorden of verwijzingen van een heleboel links uit onbetrouwbare bronnen.

Wanneer de spider een verandering op je website ziet, verwerkt deze zowel de inhoud (tekst) op de pagina als de locaties op de pagina waar zoektermen zijn geplaatst. De spider analyseert ook de TITLE tag, metatags en ALT-attributen voor afbeeldingen.

De spider voegt die inhoud vervolgens toe aan Google, of anders gezegd "indexeert" deze.

Dat is indexeren in een notendop, een essentieel hulpmiddel voor webmasters.

Wanneer een zoekgebruiker langskomt om informatie te zoeken door zoekwoorden in te typen, gaat het algoritme van Google aan het werk. Het algoritme beslist vervolgens waar een pagina moet worden gerangschikt in vergelijking met alle andere pagina's die aan die zoekwoorden zijn gerelateerd.

Hoe vaak je site wordt geïndexeerd, kan van invloed zijn op je prestaties in zoekresultaten. Je wil ervoor zorgen dat al je nieuwste inhoud te allen tijde beschikbaar is voor degenen die zoeken en voor de spiders van Google.

Dat is de korte en enigszins vereenvoudigde versie van hoe Google nieuwe sites zoals die van jou vindt, analyseert en indexeert. Veel andere zoekmachines, zoals Bing of Yahoo, volgen vergelijkbare procedures, hoewel er variaties in de details kunnen zijn, aangezien elk zijn eigen specifieke algoritme heeft.

Dus welke zoekmachine index factoren doen er toe?

Als je wil dat de spiders van zoekmachines je nieuwe content zo snel mogelijk oppikken na publicatie, volg dan de volgende belangrijkste factoren.

  1. Publiceer zeer regelmatig nieuwe inhoud zodat spiders gretig en nieuwsgierig terugkomen.
  2. Werk oude content regelmatig bij zodat spiders ook deze in het vizier houden en niet laten wegkwijnen.
  3. Gebruik een zeer snelle website zodat spiders veel sneller klaar zijn met het doorzoeken.
  4. Zorg voor een sitemap op je website zodat de spiders snel hun weg vinden op je website.

Het valt je misschien op dat we in het bovenstaande lijstje ons volledig focussen op de spiders. Laat je daar niet door misleiden.

Lees de tekst maar eens opnieuw en vervang 'spiders' door 'jouw website gebruikers'.

Het maakt niet uit of we het hebben over 'spiders' of 'gebruikers'. Google wil gebruikers de beste websites aanbevelen. We kunnen spiders dus als de vertegenwoordigers van de gebruikers beschouwen.

Zowel spiders als gebruikers zoeken naar sites die een goede gebruikerservaring bieden en interessante informatie aanbieden.

Hou je de spiders te vriend en geïnteresseerd, dan volgen ook de bezoekers en gebruikers van je website.

Hoe kan je controleren wat 'spiders' en 'gebruikers' doen op je website?

De twee belangrijkste gratis tools om meer inzicht te krijgen in het gedrag van spiders én gebruikers zijn Google Search Console en Google Analytics.

Search Console

search.google.com/search-console
Google Search Console is een gratis webservice van Google, voorheen Google Webmasters, waarmee webmasters de indexeringsstatus kunnen controleren en de zichtbaarheid van hun websites kunnen optimaliseren.

Google Analytics

analytics.google.com/analytics/web
Google Analytics is een gratis webservice van Google om statistieken van een website te verzamelen en gedetailleerd weer te geven. Zo krijg je als eigenaar of beheerder van een website een duidelijk beeld over onder andere de bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves. Op basis van die informatie kan je dan je advertenties bijsturen of delen van je website aanpassen aan het gedrag van de bezoeker.

Pas Google Analytics aan om de taal van je bedrijf te spreken.

Bronnen voor dit artikel:


Auteur

Online Expert Olivier Arntz

Olivier Arntz

Online Expert

Zaakvoerder van Online Expert. Gek op bedrijven online beter vindbaar en succesvoller maken.

Ontvang de nieuwste Online Expert tips

Getuigenissen

Dit is wat klanten over Online Expert vertellen

  • "Wat een verschil met onze vorige partner. Olivier is na het overeenkomen van de samenwerking onmiddellijk in actie getreden, heeft zeer snel vele verbeteringen doorgevoerd en communiceert zeer duidelijk. Aanrader voor iedereen die een goede relatie wil met zijn/haar online expert."

    Online Expert review door Erwin Liekens

    Erwin Liekens

    Stadsgids bij Taste The City

  • "Sinds we het vertrouwen aan Olivier hebben gegeven is onze zaak gestaag gegroeid. Wij raden Online Expert zeker aan en danken Olivier voor de continue updates en uitstekende service."

    Online Expert review door Guy Verhaegen

    Guy Verhaegen

    Zakenpartner De Keyser en de kok

  • "Het leuke aan werken met Olivier is dat wanneer ik vragen heb of hulp nodig heb, hij snel antwoordt, probeert te helpen waar hij kan en me tips geeft over wat ik zelf kan doen."

    Online Expert review door Sofie-Ann Bracke

    Sofie-Ann Bracke

    Trainer in lichaamshouding

  • "Met Olivier samenwerken is een aangename ervaring. Hij denkt met u mee en behoedde mij vaak om bepaalde keuzes te maken die technisch niet haalbaar waren of niet zouden bijdragen tot het gewenste resultaat."

    Online Expert review door Danièla Laeremans

    Danièla Laeremans

    Marketing manager bij Vitrapack en Rask

  • "Persoonlijke dienstverlening, mooi en functioneel webontwerp, constante begeleiding en opvolging. Blij!"

    Online Expert review door Sabine Bulcke

    Sabine Bulcke

    Zaakvoerder Interaxi