16 February 2021 in Algemeen

Blog Succesformule

door Olivier Arntz 6.10 min lezen

Je weet dat bloggen cruciaal is voor het succes van jouw marketing. Zonder goede inhoud zal Google stoppen met het crawlen en tonen van je site in zoekresultaten. Waarom is het dan toch zo moeilijk? Met deze blog succesformule heb je niet langer een excuus om er niet meteen mee te starten.

Je staat op het punt een vast stramien te leren waarmee letterlijk iedereen kan bloggen. Het enige belangrijke is dat je echt weet waar je over schrijft. Aangezien jij een expert bent in jouw vak en branche, is er niet langer een reden waarom je niet elke week tijd kan inplannen om een uitstekend nieuw blogartikel te schrijven.

Met de volgende formule wordt dat een makkie.

Jouw Blog Succesformule

Een uitgebreide blogpost van hoge kwaliteit hoeft niet lang te zijn. Korter is vaak zelfs aangenamer voor jouw lezers die zelf ook maar weinig tijd hebben om de enorme hoeveelheden inhoud op internet te lezen.

Goed geschreven artikels moeten gewoon drie secties bevatten. Je kent ze vast al indien je even je ogen sluit en terugdenkt aan je eigen schrijflessen op school.

Meer is het niet.

Blog Inleiding

De inleiding vormt de basis voor het probleem dat je gaat oplossen. In dit gedeelte van je blogartikel geef je geen specifieke oplossingen. Je legt gewoon uit waarom het probleem dat je gaat oplossen, een probleem is. Hier ben je herkenbaar voor je lezer. Je laat hun hoofden instemmend knikken. Je toont waarom de blogpost die je schrijft eigenlijk de moeite waard is voor jou om te schrijven en voor hen om te lezen. Om dit zo gemakkelijk mogelijk te maken, hierbij een willekeurige introductie, zodat je kan zien hoe eenvoudig het is:

Heb je ooit geprobeerd om ? Als dat het geval is, weet je dat het moeilijk is omdat ____. Dus wat doe je? Veel mensen hebben succes bereikt door ____ te gebruiken. Maar er zijn een paar dingen die je moet weten voordat je een koopt en implementeert om ____ te verzekeren. In dit artikel zal je lezen wat je moet weten om ervoor te zorgen dat je een ____ selecteert waarmee je succesvol kunt ____.

Zo'n inleiding kan van toepassing zijn op om het even welk probleem, product of dienst. Het enige wat je dient te doen is een paar aanpassingen in deze tekst afhankelijk van waar het over gaat.

Zie je waarom deze structuur werkt voor een inleiding?

  1. Het levert een probleem op ("heb je het ooit geprobeerd" en "het is moeilijk omdat");
  2. Het bepaalt waar het blogartikel over gaat (de oplossing "mensen hebben succes bereikt" en de "dingen die je moet weten voordat je koopt en implementeert" die oplossing);
  3. Het legt uit waarom het belangrijk is dat je die dingen weet ('om ervoor te zorgen' en 'waarmee u succesvol kunt zijn').

Blog Hoofdtekst

De hoofdtekst of het midden van een artikel legt de oplossingen uit voor het probleem dat je in de inleiding hebt opgezet. Nu je een probleem voor je lezer hebt geïdentificeerd, zijn ze klaar om de oplossing ervoor te horen! Je hoofdtekst kan in alinea's worden geschreven, met opsommingstekens, genummerde lijsten, meerdere koppen of een combinatie hiervan. Je kan het formaat gebruiken dat voor jou het gemakkelijkst is, maar in het belang van ons eerder voorbeeld selecteren we gewoon een combinatie van alinea's en opsommingstekens. Bekijk hoe de hoofdtekst van een bepaald blogbericht kan worden gestructureerd.

Als je op zoek bent naar een , is de beste methode om ervoor te zorgen dat je iets krijgt waarmee je ____ kunt _____ door naar deze dingen te zoeken:

Hoewel niet noodzakelijk, zijn enkele geweldige bonusfuncties van een geweldige __, ____ en __.

Je kunt natuurlijk aan die lijst nog opsommingstekens toevoegen om deze zo lang te maken als je wilt, maar als je deze structuur behoudt, ben je waardevol. Waarom? Omdat elk bolletje uitlegt wat jouw product (of - met zeer kleine taalaanpassingen - je dienst) zou moeten hebben om de lezer te helpen de doelen te bereiken die in jouw inleiding zijn uiteengezet. Vervolgens herhaal je het waarom dat belangrijk is.

Blog Slot

In het slotgedeelte van je blogartikel sluit je af met een korte verklaring die het probleem weerspiegelt dat je artikel heeft opgelost. Je kan de conclusie ook gebruiken om jouw lezers er met bijvoorbeeld wat extra vragen toe aan te zetten een reactie achter te laten. De conclusie moet echter kort worden gehouden om ervoor te zorgen dat lezers jouw blogpost niet verlaten voordat ze beseffen dat er een call-to-action is. Dit is hoe de conclusie van een blogbericht eruit zou kunnen zien:

Nu je ____ kent, ben je klaar om te __ zonder je zorgen te maken ___.

Dat is het! Niet zo moeilijk, toch?

Enkele waarschuwingen en valkuilen

Deze aanpak en inhoud is natuurlijk niet bedoeld om plat te worden gekopieerd in elk blogbericht dat je schrijft. Dat zou alleen maar leiden tot dubbel inhoud waarvoor je serieus wordt gestraft in de resultaten van zoekmachines.

Dit is gewoon bedoeld als leidraad om de structuur te laten zien die je kan volgen om een ​​blogpost te schrijven. Er zit namelijk echt een formule in die het gemakkelijk maakt om iets te schrijven wat nuttig is voor jouw lezers en relatief snel en gemakkelijk kan zijn voor jou.

Maak gerust gebruik van synoniemen voor woorden en zinnen, zolang alles maar leesbaar en aangenaam om lezen blijft.

Het is ook belangrijk op te merken dat dit artikel je een startpunt geeft om in je virtuele pen te kruipen. Er zijn nog andere componenten die een blogpost succesvol maken en die je niet mag negeren.

Ik verwees er hierboven al even naar. Wat zou een blogpost zijn zonder een call-to-action?
Enkel een goede call-to-action gaat je helpen om meer leads met je website te genereren.

Om meer klikken te genereren, moet je ook wat tijd besteden aan het bedenken van een uitstekende blogtitel.

Vergeet ook niet na te denken over optimalisatie: heb je belangrijke zoekwoorden en interne links naar andere pagina's op je website opgenomen?

Onthoud ten slotte dat er nog andere structuren voor bloginhoud zijn die ook goed werken. We volgen niet altijd dezelfde structuur voor elke blogpost die we schrijven, en we hebben structuren gezien die andere blogs gebruiken die heel goed voor hen werken. Dus kijk goed rond! Verken. Experimenteer. Wees creatief. Het gaat er niet om dat je dit strakke stramien volgt; het punt is dat je consequent inhoud creëert die jouw lezer verder helpt. Als je daar niet verder in komt, zou deze formule je uit die blokkade moeten helpen.

Als je van nature niet geneigd bent om te bloggen, hoe kan je het jezelf dan gemakkelijker maken om ervoor te zorgen dat je consequent nieuwe inhoud publiceert? Deel jouw tips met reacties op de inhoud van anderen!


Auteur

Online Expert Olivier Arntz

Olivier Arntz

Online Expert

Zaakvoerder van Online Expert. Gek op bedrijven online beter vindbaar en succesvoller maken.

Ontvang de nieuwste Online Expert tips

Getuigenissen

Dit is wat klanten over Online Expert vertellen

  • "Wat een verschil met onze vorige partner. Olivier is na het overeenkomen van de samenwerking onmiddellijk in actie getreden, heeft zeer snel vele verbeteringen doorgevoerd en communiceert zeer duidelijk. Aanrader voor iedereen die een goede relatie wil met zijn/haar online expert."

    Online Expert review door Erwin Liekens

    Erwin Liekens

    Stadsgids bij Taste The City

  • "Sinds we het vertrouwen aan Olivier hebben gegeven is onze zaak gestaag gegroeid. Wij raden Online Expert zeker aan en danken Olivier voor de continue updates en uitstekende service."

    Online Expert review door Guy Verhaegen

    Guy Verhaegen

    Zakenpartner De Keyser en de kok

  • "Het leuke aan werken met Olivier is dat wanneer ik vragen heb of hulp nodig heb, hij snel antwoordt, probeert te helpen waar hij kan en me tips geeft over wat ik zelf kan doen."

    Online Expert review door Sofie-Ann Bracke

    Sofie-Ann Bracke

    Trainer in lichaamshouding

  • "Met Olivier samenwerken is een aangename ervaring. Hij denkt met u mee en behoedde mij vaak om bepaalde keuzes te maken die technisch niet haalbaar waren of niet zouden bijdragen tot het gewenste resultaat."

    Online Expert review door Danièla Laeremans

    Danièla Laeremans

    Marketing manager bij Vitrapack en Rask

  • "Persoonlijke dienstverlening, mooi en functioneel webontwerp, constante begeleiding en opvolging. Blij!"

    Online Expert review door Sabine Bulcke

    Sabine Bulcke

    Zaakvoerder Interaxi