3 March 2021 in Analyse

Google Analytics voor beginners

door Olivier Arntz 6.29 min lezen
Website analytics voor beginners

Als je niet weet wat Google Analytics is, het niet op je website hebt geïnstalleerd, of wel maar zonder ooit naar je gegevens te kijken, dan is dit artikel iets voor jou. Ik vertel je waarom je het nodig hebt, hoe je het moet gebruiken en geef je oplossingen voor enkele veelvoorkomende problemen.

Hoewel het voor velen moeilijk te geloven is, zijn er nog steeds websites die Google Analytics (of welke analyse dan ook) niet gebruiken om hun verkeer te meten, om nog niet te spreken over het behalen van hun online doelen.

In dit artikel starten we vanaf nul en beginnen we met Google Analytics voor de absolute beginner. We doen het meteen goed en starten met de gloednieuwe Google Analytics 4 (GA4).

Starten met GA4 samen met Online Expert

Waarom je Google Analytics nodig hebt

Heb je een website? Heb je een blog? Als het antwoord ja is, dan heb je Google Analytics nodig, ongeacht of je website voor persoonlijk of zakelijk gebruik is.

Met Google Analytics krijg je antwoorden op een heleboel vragen die je vast interessant vindt of nodig hebt:

Dit is slecht een kleine greep uit de inzichten die je met Google Analytics kan verkrijgen over je website.

Interessant hé?!

Laten we dus maar snel verder gaan met hoe je Google Analytics op je website kan beginnen gebruiken.

Hoe Google Analytics installeren

Om te starten heb je een Google Analytics-account nodig.

Als je reeds een primair Google-account hebt dat je gebruikt voor andere services van Google zoals Gmail, Google Drive, Google Agenda of YouTube, kan je jouw Google Analytics instellen met dat Google-account. Je kan er ook voor kiezen om te starten met een nieuw Google-account.

Gebruik voor Google Analytics enkel een Google-account dat je voor altijd wil behouden en waar in eerste instantie alleen jij toegang toe hebt. Je kan later altijd nog andere mensen toegang verlenen tot je Google Analytics, maar je wilt niet dat iemand anders er als enige de volledige controle over heeft.

BELANGRIJKE TIP: als je toch iemand anders jouw Google Analytics account laat maken (vb. je webdesigner, webontwikkelaar, webhost, SEO-specialist, enz.), zie er dan op toe dat deze persoon jou meteen volledig alle rechten geeft om je account te "beheren". Als jij en deze persoon ooit weer uit elkaar gaan, verlies je zo niet al je Google Analytics-gegevens en moet je niet helemaal opnieuw beginnen.

Welkom bij Google Analytics

Configureer je Google Accounts account

Zodra je een Google-account hebt, kan je naar Google Analytics gaan en op de knop Aanmelden bij Google Analytics klikken. Je doorloopt daarna drie stappen om Google Analytics in te stellen.

Google Analytics configureren in 3 stappen

Daarna ga je verder met het invullen van alle informatie over jouw website.

Google Analytics accountgegevens invullen

In het vervolgscherm geef je meer details over je bedrijf.

Google Analytics bedrijfsinformatie invullen

Tot slot dien je de service voorwaarden van Google en aanvullende voorwaarden voor gegegevensbescherming te aanvaarden, alsook je e-mailvoorkeuren in te stellen.

Structureer je Google Analytics

Google Analytics biedt je de mogelijkheid om je account op een hiërarchische manier te structuren. Je kan in je Google-account maximaal 100 verschillend Google Analytics-accounts hebben. In elk van deze accounts kan je vervolgens maximaal 50 website-eigenschappen configureren. Voor elke website-eigenschap kan je tot slot maximaal 25 weergaven hebben.

Een aantal voorbeelden om je account te structureren:

  1. Als je één website hebt, heb je slechts één Google Analytics-account met één website-eigenschap nodig.

  2. Als je twee websites hebt, bijvoorbeeld één voor je bedrijf en één voor persoonlijk gebruik, dan wil je misschien twee afzonderlijke accounts maken, één met de naam 'Mijn_Bedijf' en één 'MijnHobbySite'. Vervolgens configureer je jouw zakelijke website onder het eerste account en je persoonlijke website onder het andere account.

  3. Als je meerdere bedrijven hebt, maar minder dan 50, elk met één website, wil je ze misschien allemaal onder één bedrijfsaccount plaatsen. Maak dan een afzonderlijk persoonlijk account aan voor je persoonlijke websites.

  4. Als je meerdere bedrijven hebt met meerdere websites en in totaal meer dan 50, dan je waarschijnlijk voor elk bedrijf een eigen account, zoals bijvoorbeeld Bedrijf123-account, Bedrijf124-account, enzovoort.

Er zijn geen goede of foute manieren om je Google Analytics-account te structureren. Het is meestal gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur. Je kan jouw accounts en website-eigenschappen later altijd nog een andere naam geven. Het enige waar je echt rekening mee moet houden is dat je website-eigenschap (property) niet van het ene Google Analytics-account naar het andere kan overzetten. In dat geval zal je onder het nieuwe account een nieuwe website-eigenschap moeten configureren en alle historische gegevens die je hebt verzameld met je oorspronkelijke website-property ga je dan verliezen.

Omdat we dit artikel vooral schrijven voor de absolute beginner gaan we hier voorlopig uit van één website (property) met één weergave (view) met standaard alle gegevens. Neem voor uitgebreidere en geoptimaliseerde configuratie contact op met Online Expert.

Een eenvoudige Google Analytics configuratie voor één website (eigenschap / property) ziet er om te starten dan ongeveer als volgt uit.

Google Analytics property maken

Google Analytics gegevensstream instellen

Als je klaar bent met het voorgaande, wordt je gevraagd om een gegevensstream in te stellen waarmee gegevens verzameld kunnen worden. Een stream is een gegevensbron voor je property. Je kan meerdere gegevensstreams hebben, elk afkomstig van een ander platform. In dit voorbeeld maken we een stream op voor een website, dus kiezen we voor Web.

Google Analytics gegevensstream instellen

We vullen het adres van de website in en geven de gegevensstream een duidelijke naam. We klikken op 'Stream maken'.

Google Analytics gegevensstream maken

In het volgende scherm krijgen we alle gegevens over onze gegevensstream met alle instructies om deze op de website te installeren en activeren.

We zijn klaar!

Google Analytics koppelen met andere diensten

Als je adverteert met Google Ads kan je dit koppelen aan je GA4-property. Zo zijn de conversies die je meet in Google Analytics ook beschikbaar in Google Ads en kan je opvolgen hoe je advertenties bijdragen aan je gewenste resultaten.

Ga naar het het beheerscherm van je GA4-property en klik op ‘Installatieassistent’. Klik hier door naar ‘Koppelen aan Google Ads’.

Aan de slag met Google Analytics, nu jij!

Gefeliciteerd! Je heb je Google Analytics-property geïnstalleerd en geactiveerd.

Bekijk regelmatig de geregistreerde resultaten en krijg nieuwe inzichten. Leer, experimenteer en stuur waar nodig je online strategie bij. Neem contact op als je hier professionele ondersteuning bij zoekt.


Auteur

Online Expert Olivier Arntz

Olivier Arntz

Online Expert

Zaakvoerder van Online Expert. Gek op bedrijven online beter vindbaar en succesvoller maken.

Ontvang de nieuwste Online Expert tips

Getuigenissen

Dit is wat klanten over Online Expert vertellen

  • "Wat een verschil met onze vorige partner. Olivier is na het overeenkomen van de samenwerking onmiddellijk in actie getreden, heeft zeer snel vele verbeteringen doorgevoerd en communiceert zeer duidelijk. Aanrader voor iedereen die een goede relatie wil met zijn/haar online expert."

    Online Expert review door Erwin Liekens

    Erwin Liekens

    Stadsgids bij Taste The City

  • "Sinds we het vertrouwen aan Olivier hebben gegeven is onze zaak gestaag gegroeid. Wij raden Online Expert zeker aan en danken Olivier voor de continue updates en uitstekende service."

    Online Expert review door Guy Verhaegen

    Guy Verhaegen

    Zakenpartner De Keyser en de kok

  • "Het leuke aan werken met Olivier is dat wanneer ik vragen heb of hulp nodig heb, hij snel antwoordt, probeert te helpen waar hij kan en me tips geeft over wat ik zelf kan doen."

    Online Expert review door Sofie-Ann Bracke

    Sofie-Ann Bracke

    Trainer in lichaamshouding

  • "Met Olivier samenwerken is een aangename ervaring. Hij denkt met u mee en behoedde mij vaak om bepaalde keuzes te maken die technisch niet haalbaar waren of niet zouden bijdragen tot het gewenste resultaat."

    Online Expert review door Danièla Laeremans

    Danièla Laeremans

    Marketing manager bij Vitrapack en Rask

  • "Persoonlijke dienstverlening, mooi en functioneel webontwerp, constante begeleiding en opvolging. Blij!"

    Online Expert review door Sabine Bulcke

    Sabine Bulcke

    Zaakvoerder Interaxi