Een geweldige merkbeleving voor jouw klanten is het resultaat van concrete doelen stellen die voldoen aan zowel de doelstellingen voor je gebruikers als voor wat je zakelijk wil bereiken.
Een "geweldige website" willen die klanten een "goede ervaring" geeft, is geen doel.
Waarom? Omdat zo een website niet actiegericht of meetbaar is.
Zo een 'niet'-specifiek doel draagt niets bij en is hooguit enkel vergelijkbaar met een motiverende 'high-five'.
Probeer dus niet een 'geweldige website met een goede gebruikerservaring' te maken.
Maak een S.M.A.R.T. website.

Boek jouw gratis adviesgesprek
Wil jij aan de slag gaan met een nieuwe SMART website, of moet je jouw bestaande website naar een hoger niveau tillen? Plan een gratis kennismaking en adviesgesprek met online expert Olivier om je te helpen zien hoe jij jouw marketinginspanningen kan maximaliseren. -> meeting.olivierarntz.be/lite/gratis-adviesgesprek
Dus, wat is een SMART-doel?
SMART-doelen zijn specifiek, meetbaar, haalbaar (dus acceptabel), realistisch en op tijd gebaseerd.
Solide voorbeelden van SMART doelen in een online strategie zijn:
- Verhoog het verkeer met 50% in 6 maanden.
- Verhoog de verkoop van X-product online met 20% in de komende maand.
- Verhoog de bekendheid van Y-product online om het volgende kwartaal 30% meer aankopen in de winkel te stimuleren.
- Voeg het komende jaar 1500 nieuwe abonnees toe aan de nieuwsbrief.
- Maak contact met 10 mensen per week op Facebook.
- Verhoog de merkloyaliteit op sociale media door fans aan te moedigen om minstens 1 bericht met positieve feedback per dag te geven.
Bepalen wat je wil bereiken en een plan opstellen om dit op een verantwoordelijke manier te bereiken, is het verschil tussen succes en mislukking.
Specifieke doelen
Door precies aan te geven op welk punt de gebruiker moet komen, helpen deze doelen je om je te concentreren op alle inhoud, ontwerp en functionaliteit die essentieel zijn voor jouw klant.
Meetbare doelen
Je voortgang moet worden gevolgd en beoordeeld. Voor je website kunnen we klikken meten om te bepalen hoe gebruikers omgaan met de inhoud op je website. We kunnen het aantal paginaweergaven meten. We kunnen het pad in kaart brengen wat bezoekers volgen doorheen je website. We kunnen het percentage bezoekers meten dat op 'Toevoegen aan winkelwagentje' klikt. We kunnen het aantal extra likes of nieuwe aanmeldingen meten.
Bruikbare / haalbare / acceptabele doelen
Omdat je doelen specifiek zijn, kunnen we gemakkelijk de inhoud en functionaliteit identificeren die eraan voldoet. Het heeft geen zin een onbereikbaar doel te stellen. Als je doel ENORM is, moet je je doel misschien in kleinere stukjes splitsen om het haalbaar te maken.
Relevante doelen
Zorg ervoor dat de doelen geschikt zijn om te gebruiken. Dat wil bijvoorbeeld zeggen dat de doelen van een productpagina van je webshop of de homepagina van je website verschillend zijn.
Tijdgebonden doelen
Om een doel te laten werken, moet het tijdslimieten hebben.
SMART website doelstellingen bepalen
Laten we ter illustratie en als voorbeeld een productpagina van een nieuwe e-commerce webshop gebruiken.
Een productpagina stelt klanten in staat om meer te weten te komen over een product dat te koop is en dit aan hun winkelwagen toe te voegen. Het bevat meestal afbeeldingen van het product, de prijs, een beschrijving en een knop "Toevoegen aan winkelwagentje".
De SMART-doelen van de webshop zijn bijgevolg:
- Het belangrijkste doel van de gebruiker is om - snel meer te weten te komen over het ontwerp, de functies en specificaties van dit product om te bepalen of het past bij hun budget, behoeften en voorkeuren.
- Het secundaire doel van de gebruiker is om - dit product te kopen.
- Het belangrijkste doel van het bedrijf is: - de gebruiker aanmoedigen om het product te kopen, waardoor de verkoop de komende maand met 10% toeneemt.
- Het secundaire doel van het bedrijf is: - de gebruiker aanmoedigen om zich aan te melden voor een nieuwsbrief / volgen op sociale media, waardoor de merkbekendheid de komende maand met 30% toeneemt.
De items die nodig zijn om aan deze doelen voor de gebruiker te voldoen:
- Sterk professioneel ontwerp waardoor de gebruiker zich direct op zijn gemak voelt.
- Duidelijke branding.
- Makkelijk te vinden link naar product.
- Relevante afbeeldingen die het product als geheel vertegenwoordigen.
- Relevante afbeeldingen (zoals vergrote weergaven en alternatieve hoeken) die het product in detail weergeven.
- Algemene beschrijving die een kort overzicht geeft van het doel van het product.
- Specificaties die relevant zijn voor consumenten van dit producttype:
- Bulletpoints die de gebruiker een overzicht geven van de belangrijkste voordelen.
- Tekst die laat zien hoe het product een probleem voor de gebruiker oplost.
- Productvariaties of opties (zoals kleur, maat).
- Verkoopprijs (eventueel met korting).
- Verzendkosten.
- Klantenservice details en retourbeleid.
- Makkelijk te vinden knop Toevoegen aan winkelwagentje.
- Social media links op buttons die redenen geven om aan te sluiten, zoals kortingen.
- Eenvoudig aanmelding voor de nieuwsbrief in de zijbalk met een sterke oproep tot actie om de gebruiker te vertellen waarom hij zich moet aanmelden.
Oplossing
Je hebt de online bedrijfsondersteuning van Online Expert nodig.
Online Expert zal jou helpen om slimme doelen te stellen en je verantwoordelijk houden voor het proces waarmee jouw doel wordt bereikt.
Boek jouw gratis adviesgesprek
Wil jij aan de slag gaan met een nieuwe SMART website, of moet je jouw bestaande website naar een hoger niveau tillen? Plan een gratis kennismaking en adviesgesprek met online expert Olivier om je te helpen zien hoe jij jouw marketinginspanningen kan maximaliseren. -> meeting.olivierarntz.be/lite/gratis-adviesgesprek