Inbound marketing is een aanpak die ervoor zorgt dat mensen jouw merk zélf ontdekken. Met een goede inbound marketingstrategie zorg je voor een grote instroom van bezoekers op je website die je vervolgens kan converteren tot klanten en meer.
Dat doe je met sterke, relevante en authentieke content voor elke fase in het contact met je ideale persona's.
De 4 Inbound Marketing Fases
Als je inbound marketing echt goed en volledig wil aanpakken, onderscheiden we 4 opeenvolgende fases:
- Aantrekken
- Converteren
- Binden
- Verrukken
Aantrekken
De eerste fase van inbound marketing is Aantrekken. De wereld van de consument is grondig veranderd. Het is niet langer aanvaardbaar dat jouw merk iemand stoort en onderbreekt terwijl die druk bezig is met iets totaal anders om te laten zien hoe je samen zaken kan doen. Met de juiste inbound marketing aanpak plaats je jouw merk voor potentiële klanten wanneer ze daadwerkelijk op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt om hen nuttige en zinvolle inhoud te bieden die hen op weg naar een aankoop helpen.
Enkele van de belangrijkste tools om in deze fase de juiste gebruikers naar jouw site te trekken, zijn:
- Zoekmachine optimalisatie (SEO)
- Inbound content
- Bloggen
- Sociale media marketing
Converteren
Converteren is waar het echte werk begint. De conversiefase is natuurlijk één van de leukste fases van inbound marketing.
Ook al kost het vaak veel moeite, hier begin je de concrete beloningen te zien van al je inspanningen. Je hebt je ideale persona's intussen al verleid om een terugkerende websitebezoeker te worden. Nu moet je er nog in slagen om ze om te zetten in gekwalificeerde leads door hun contactgegevens op je website in te dienen. Zo krijg je hen in je marketing- en verkoopfunnel.
Enkele van de belangrijkste tools om bezoekers op jouw site te converteren zijn:
- Aanbieden van premium content (e-boeken, whitepapers, checklijstjes, etc.)
- Landingspagina's
- Call-to-Actions
- Dynamische inhoud en formulieren
Binden
De fase van Binden is absoluut cruciaal. Deze stap betekent inkomsten! Binden is waar we gekwalificeerde websitebezoekers en leads in echte klanten veranderen. Een lead binden en deze omzetten naar een klant kan in veel branches een langdurig proces zijn. Wist je dat het meestal 7 tot 13 contactmomenten vraagt om te komen tot een verkoop? De vraag is dus welke marketingtechnieken we kunnen gebruiken om meer klanten voor je bedrijf binnen te halen?
Enkele van de belangrijkste tools om leads te binden en om te zetten naar klanten zijn:
- Marketingautomatisering en workflows
- Effectieve e-mailmarketing
- Lijstsegmentatie
- Persoonlijk verkoopgesprek
Verrukken
Verrukken is een zeer belangrijke fase bij inbound marketing. Deze stap wordt echter het meest over het hoofd gezien. Zoals je intussen weet, draait het bij inbound marketing om het leveren van opmerkelijke inhoud aan jouw leads en klanten. Het feit dat iemand een contract met je heeft getekend of jouw producten heeft gekocht, wil echter niet zeggen dat je ze kan vergeten. Eigenlijk is dat het ergste wat je kan doen! Bedrijven die echt uitblinken in inbound marketing blijven zich bezighouden met hun klantenbestand om samen plezier te maken, te 'upsellen' en hun klantenbestand te laten groeien tot gelukkige en enthousiaste promotors van hun merk en producten.
Boek jouw inbound marketing adviesgesprek
Wil jij aan de slag gaan met inbound marketing, of moet je jouw digitale marketing naar een hoger niveau tillen? Plan een gratis kennismaking en adviesgesprek met online expert Olivier om je te helpen zien hoe jij jouw marketinginspanningen kan maximaliseren. -> meeting.olivierarntz.be/lite/gratis-adviesgesprek
De 6 specifieke voordelen van inbound marketing voor jouw niche bedrijf
Laten we het nog wat concreter maken.
Is jouw bedrijf actief in een bepaalde "niche"?
In dat geval is inbound marketing voor jou echt de ideale manier om online nieuwe contacten aan te trekken!
Er zijn zo maar eventjes zeven voordelen op te sommen om je daar van te overtuigen.
- Je kan online goed gevonden worden voor jouw expertise
- Je kan contact maken met jouw specifieke doelgroep via sociale media
- Je kan potentiële klanten aantrekken waar (of wanneer) maar ook
- Je kan opvallen als een echte autoriteit in jouw niche
- Je kan conversies van hoge kwaliteiten genereren
- Je kan alles meten en analyseren
- Je kan repetitieve zaken automatiseren
Boek jouw inbound marketing adviesgesprek
Wil jij aan de slag gaan met inbound marketing, of moet je jouw digitale marketing naar een hoger niveau tillen? Plan een gratis kennismaking en adviesgesprek met online expert Olivier om je te helpen zien hoe jij jouw marketinginspanningen kan maximaliseren. -> meeting.olivierarntz.be/lite/gratis-adviesgesprek
Bronnen voor dit artikel: