1 January 2021 in Online Adverteren

Google Ads terminologie eenvoudig uitgelegd

door Olivier Arntz 1.35 min lezen
getagd #starter

Google Ads Terminologie • Met Ads kan je snel en budgetvriendelijk meer nieuwe klanten bereiken op een kortere tijd dan met SEO. Wil jij starten met Google Ads of je bestaande Google Ads account verbeteren? Maak je dan zeker eerst ook vertrouwd met de belangrijkste Google Ads terminologie.

Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is I don’t know which half. John Wanamaker, US department store merchant (1838 – 1922)

Zoekwoorden

Zoekwoorden zijn de woorden en zinnen die gebruikers in Google Zoeken typen en die jouw advertentie doen verschijnen boven de organische zoekresultaten. Bij het instellen van je advertentiecampagne, kies je een lijst zoekwoorden waarvan je denkt dat mensen die zullen gebruiken als ze op zoek zijn naar wat jij aanbiedt.

Bod

Een bod is het maximum bedrag wat jij wil betalen wanneer iemand op jouw advertentie klikt. Met Google Ads betaal je niet voor de vertoningen van je advertentie, maar enkel als iemand op je advertentie klikt om naar je website te gaan of om jou te bellen.

Kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore toont hoe relevant jouw zoekwoorden zijn in relatie tot je advertentie en je landingspagina. De landingspagina is de pagina op je website waar gebruikers op terecht komen als ze op je advertentie klikken. Een hoge kwaliteitsscore kan je advertentiekosten verlagen en je positie in de advertentievolgorde verbeteren.

Advertentiepositie

De advertentiepositie geeft aan waar je advertentie getoond zal worden in vergelijking met advertenties van anderen als deze wordt geactiveerd. Je positie wordt bepaald op basis van jouw bod, je kwaliteitsscore en nog een aantal andere factoren.

CPC (cost-per-click)

De kost-per-klik is het feitelijke bedrag wat je betaalt wanneer iemand op je advertentie klikt. Je betaalt namelijk niet altijd het maximum bedrag wat je als bod hebt ingesteld.

Conversie

Een conversie vindt plaats wanneer iemand die op jouw advertentie heeft geklikt verder gaat met een andere actie die jij als belangrijk en gewenst hebt ingesteld. Denk bijvoorbeeld aan een inschrijving op je nieuwsbrief, een aankoop doen, jouw bellen of een contactformulier verzenden.


Auteur

Online Expert Olivier Arntz

Olivier Arntz

Online Expert

Zaakvoerder van Online Expert. Gek op bedrijven online beter vindbaar en succesvoller maken.

Ontvang de nieuwste Online Expert tips

Getuigenissen

Dit is wat klanten over Online Expert vertellen

  • "Wat een verschil met onze vorige partner. Olivier is na het overeenkomen van de samenwerking onmiddellijk in actie getreden, heeft zeer snel vele verbeteringen doorgevoerd en communiceert zeer duidelijk. Aanrader voor iedereen die een goede relatie wil met zijn/haar online expert."

    Online Expert review door Erwin Liekens

    Erwin Liekens

    Stadsgids bij Taste The City

  • "Sinds we het vertrouwen aan Olivier hebben gegeven is onze zaak gestaag gegroeid. Wij raden Online Expert zeker aan en danken Olivier voor de continue updates en uitstekende service."

    Online Expert review door Guy Verhaegen

    Guy Verhaegen

    Zakenpartner De Keyser en de kok

  • "Het leuke aan werken met Olivier is dat wanneer ik vragen heb of hulp nodig heb, hij snel antwoordt, probeert te helpen waar hij kan en me tips geeft over wat ik zelf kan doen."

    Online Expert review door Sofie-Ann Bracke

    Sofie-Ann Bracke

    Trainer in lichaamshouding

  • "Met Olivier samenwerken is een aangename ervaring. Hij denkt met u mee en behoedde mij vaak om bepaalde keuzes te maken die technisch niet haalbaar waren of niet zouden bijdragen tot het gewenste resultaat."

    Online Expert review door Danièla Laeremans

    Danièla Laeremans

    Marketing manager bij Vitrapack en Rask

  • "Persoonlijke dienstverlening, mooi en functioneel webontwerp, constante begeleiding en opvolging. Blij!"

    Online Expert review door Sabine Bulcke

    Sabine Bulcke

    Zaakvoerder Interaxi