31 January 2020 in Website Optimalisatie

SEO Trends In 2020

door Olivier Arntz 5.19 min lezen
getagd #seo

Om goed op de hoogte te blijven over de laatste SEO trends zijn er diverse gerenommeerde bedrijven, specialisten en sprekers over SEO die je kan volgen. Als dit je vakgebied niet is dan zie je echter al gauw door de bomen het bos niet meer. Dit artikel zet de belangrijkste SEO trends op een rij.

SEO Trends in 2020
SEO is een dynamisch en divers landschap. Als je in dat landschap regelmatig dezelfde onderwerpen gelijktijdig her en der ziet terugkomen kan je duidelijk spreken over een trend.

Met elke update worden we gedwongen om onze tactieken te herbekijken en te her-evalueren. Zeker in zoekoptimalisatie is er niets wat je voor eens en voor altijd kan doen zonder er verder naar om te kijken.

Persoonlijk is één van mijn belangrijkste taken om bij te blijven met alle continue veranderingen. Met dat in het achterhoofd, heb ik dit artikel geschreven over de belangrijkste trends in SEO die ons werk zullen beïnvloeden in 2020 en daarna.

Hier de trends in zoekoptimalisatie die we de afgelopen tijd steeds vaker hebben zien voorbij komen:

Voice Search

Spraakgestuurd zoeken of voice search bestaat al een tijdje maar gebruikers worden steeds meer geconditioneerd om daar gebruik van te maken.

Reeds begin 2019 voegde Google een microfoon in de vorm van een nieuw mic icoontje toe aan het zoekveld op zijn besturingsysteem Android voor smartphones. Ook op iPhones laat het toetsenbord spraakgestuurd zoeken toe.

In 2016 meldde Google dat 20 percent van de zoekopdrachten op mobiel spraakgestuurd waren. Sindsdien zijn er geen cijfers meer vrijgegeven, maar het aantal is sindsdien zonder twijfel nog groter. Steeds meer mensen vinden de weg naar het zoeken met tools zoals Google Assistant, Siri of Alexa. Ook in bijna alle GPS-toestellen is het spraakgestuurd zoeken niet meer weg te denken.

Voice search zal steeds verder aan belang winnen en is dus zeker iets om rekening mee te houden in je SEO strategie.

**TIP** Spraakgestuurde zoekopdrachten bestaan meestal uit concrete vragen. Focus je dus op die vragen die jouw gewenste doelpubliek naar alle waarschijnlijkheid zullen gebruiken en probeer die zo goed mogelijk te beantwoorden in je online strategie. Een goed startpunt is het bedenken van diverse zogenaamde W-vragen (Wie, Wat, Wanneer, Waar, Waarom).

AI ... Waarom Zoek Je?

Reeds in de loop van 2018 was het onderwerp Artificiële Intelligentie, kortweg AI, alom in de media als baanbrekend en potentierijk. Soms bedreigend, vaak veelbelovend.

Voor SEO spreken we natuurlijk al veel langer over AI. Elke update in de zoekalgoritmes van Googles die bepalen waar je website terecht komt in de zoekresultaten is een vorm van steeds slimmere AI.

Met het door Google geïntroduceerde 'semantisch zoeken' evolueren de algoritmes steeds meer naar het eerst achterhalen van 'waarom' iemand iets zoekt en pas daarna de wat-vraag beantwoorden. Je richten op de zoekintentie (of 'Search intent') is belangrijk om je resultaat te verbeteren.

Op basis van de aanleiding en intentie van de gebruiker kunnen veel gerichtere en betere zoekresultaten getoond worden. Die zoekresultaten leiden de gebruiker dan veel sneller naar de meeste geschikte antwoorden en oplossingen. Het achterhalen van het kennis- en ervaringsniveau en de koopintentie van de gebruiker spelen hierbij een belangrijke rol.

In de praktijk kan een persoon zich in een viertal fasen bevinden in zijn of haar zoekgedrag. Denk daarbij aan verkennen, zich informeren, vergelijken, en het uiteindelijke aankopen. In elk van die fasen worden andere zoekwoorden gebruikt die specifiek zijn voor de zoekintentie in die fase. Het is belangrijk om je met een goed zoekwoordonderzoek te richten op de juiste inhoud voor elke fase.

**TIP** AI wordt met de dag slimmer en zal ook zijn effect en impact blijven hebben op SEO. Optimaliseer dus qua inhoud zeker niet alleen op de wat-vraag van je potentiële klanten maar zeker ook op het waarom en het antwoord van jouw bedrijf en aanbod.

24/7 Zoekalgoritme Updates

En met AI krijgen we ook nog een andere fenomeen.

In het verleden kregen updates in de Google zoekalgoritmes vaak een leuke opvallende naam en werd er relatief veel ruchtbaarheid aan gegeven op het moment van implementatie. Denk maar aan de bekende Google 'Panda' en 'Penguin' updates waar je vast al eens van hebt gehoord.

Met AI zullen de updates in zoekalgoritmes elkaar steeds vaker en sneller opvolgen. Dat gebeurt continu en in kleine meestal onopvallende stapjes.

Naar verwachting zullen we net zoals in vorige jaren steeds minder te maken hebben met officiële aankondigingen over zeer grote updates.

**TIP** Maak gebruik van professionele SEO tools en advies om steeds bovenop de online vindbaarheid van je bedrijf te zitten. Meten is weten!

Mobiel Zoeken Absoluut Eerst

Een blijver qua trend die we al een hele tijd zien is 'mobile first'. Het volume aan mobiel verkeer vanop smart devices heeft het verkeer vanop desktops en PC's intussen structureel voorbij gestoken.

De focus in het ontwerp en de optimalisatie van je website moet absoluut op mobiel gebruik liggen. Je kan daarbij ook het beste kiezen voor een visuele aanpak en gebruikerservaring die zoveel mogelijk uniform is tussen alle mogelijke apparaten.

De tijd dat je bepaalde zaken wel of niet, of geheel anders, toonde afhankelijk van het apparaat van de gebruiker is voorbij. Focus je in je ontwerp en optimalisaties volledig op mobiel responsive.

Kan het zoeken nog sneller?

Technische SEO-verbeteringen en dan met name de snelheid van je website zullen dit jaar alleen maar qua belangrijkheid toenemen. Eigenlijk is het een uitgangspunt waar je niet meer onderscheidend mee kan scoren.

Een technische goed en prettig werkende website is momenteel een absolute must om goed te scoren in zoekresultaten en om vervolgens je bezoekers op je website te houden en de gewenste acties te laten uitvoeren.

Als je niet zeker bent of je website ook in 2020 nog geschikt is en optimaal geconfigureerd is, maak dan gebruik van een Website Audit als ideaal hulpmiddel en startpunt om dat te controleren en verbeteren.

Wil je op de hoogte blijven over de laatste trends. Schrijf je hieronder in voor online tips en updates van Online Expert.


Auteur

Online Expert Olivier Arntz

Olivier Arntz

Online Expert

Zaakvoerder van Online Expert. Gek op bedrijven online beter vindbaar en succesvoller maken.

Ontvang de nieuwste Online Expert tips

Getuigenissen

Dit is wat klanten over Online Expert vertellen

  • "Wat een verschil met onze vorige partner. Olivier is na het overeenkomen van de samenwerking onmiddellijk in actie getreden, heeft zeer snel vele verbeteringen doorgevoerd en communiceert zeer duidelijk. Aanrader voor iedereen die een goede relatie wil met zijn/haar online expert."

    Online Expert review door Erwin Liekens

    Erwin Liekens

    Stadsgids bij Taste The City

  • "Sinds we het vertrouwen aan Olivier hebben gegeven is onze zaak gestaag gegroeid. Wij raden Online Expert zeker aan en danken Olivier voor de continue updates en uitstekende service."

    Online Expert review door Guy Verhaegen

    Guy Verhaegen

    Zakenpartner De Keyser en de kok

  • "Het leuke aan werken met Olivier is dat wanneer ik vragen heb of hulp nodig heb, hij snel antwoordt, probeert te helpen waar hij kan en me tips geeft over wat ik zelf kan doen."

    Online Expert review door Sofie-Ann Bracke

    Sofie-Ann Bracke

    Trainer in lichaamshouding

  • "Met Olivier samenwerken is een aangename ervaring. Hij denkt met u mee en behoedde mij vaak om bepaalde keuzes te maken die technisch niet haalbaar waren of niet zouden bijdragen tot het gewenste resultaat."

    Online Expert review door Danièla Laeremans

    Danièla Laeremans

    Marketing manager bij Vitrapack en Rask

  • "Persoonlijke dienstverlening, mooi en functioneel webontwerp, constante begeleiding en opvolging. Blij!"

    Online Expert review door Sabine Bulcke

    Sabine Bulcke

    Zaakvoerder Interaxi